Tussen twee continenten

28 juni 2019 - Hafnir, IJsland

Vandaag, de laatste dag dat we de camper de hele dag hebben hebben we overal ruim de tijd genomen rond te kijken.

Eerst kwamen we langs Gunnuhver, nog een geothermisch actief gedeelte op Reykjanes. Flink wat stoom en kennelijk eerst niet zo actief omdat er een wandelbruggetje overheen lag. Die lag nu dus middenin de hot pot.

Daarna naar de punt gereden, geheten Reykjanesta waar volgens t infobord alleen hier de Atlantische rift boven land komt. Juist hier. Voor de rest ligt ie 90% onder water.

Je kunt t ook op de foto zien; het zwarte gedeelte duwt de lavablokken opzij. (Foto zwart duwt grijze stenen).

Ook schijnt er een vogel hier geweest te zijn die een de Noordelijkste pinguin was. Reuzenalk in t Nederlands. Tot 1849 kwam ie alleen nog op IJsland voor. Met een lavaexplosie rond die tijd is de hele vogelkolonie verdwenen.

Daarna kwamen we op t punt waar de twee tectonische platen, te weten de Euraziatische plaat en de Noord- Amerikaanse plaat uit elkaar gaan. Er ontstaat dus een soort geul. Ze hebben een bruggetje ertussen aangelegd, maar op een gegeven moment zal die zo uitgestrekt worden dat ie verlengd moet worden, haha. Dat duurt nog wel even. De aarde neemt de tijd ervoor. Ongeveer net zoveel tijd als de Himalay omhoog gepusht wordt.

Nou ik hoop dat iedereen meegenoten heeft. Ik vond t fantastisch! Ondanks de kou.

🧣😉🥂